Friday, April 24, 2015

Jangan Gunakan Ais Untuk Kurangkan Sakit Gout!


Ia sudah jadi satu amalan biasa bagi kita untuk letakkan bungkusan ketulan ais pada bahagian yang sakit untuk kurangkan rasa sakit atau bengkak luka itu. Anda boleh buat itu untuk luka seliuh, gigitan serangga, lebam tumpukan, tetapi…….. BUKAN untuk sakit gout!

Anda perlu tahu bahawa gout ini adalah berpunca daripada pembentukan kristal asid urik yang digelar “urate crystals” pada sendi-sendi, khasnya pada sendi ibu jari besar kaki yang mencetuskan serangan sel-sel darah putih yang menyebabkan keradangan yang digelar sakit gout.

Pembentukan kristal asid urik ini adalah seperti proses pemBEKUan. Jika anda masih ingat sains sekolah menengah itu. Semakin rendah suhu larutan, semakin senang berlakunya proses pengkristalan. Kesejukan ais tu boleh hilangkan rasa sakit gout itu kerana ia melalikan saraf-saraf yang menghantar impulse sakit itu, tetapi ia akan menambahkan pembentukan kristal asid urik yang lebih banyak lagi.

Selepas ais-ais itu habis lebur dan suhu kaki kamu kembali ke normal…HABIS lah..sakit semakin teruk. Masa itu anda makan apa-apa ubat gout pun tak guna!


Anda ada masalah gout?

Whatsapp ke 019-7589774 (NIZAM)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...